Move Connected – Christelijke jongerenactiviteiten vindbaar maken

Tijdlijn

Februari 2024 – juni 2024

Mijn rol

Service Designer / UX-designer

De uitdaging

Christelijke jongeren met elkaar verbinden in een seculiere samenleving.

De oplossing

Een online kaart met lokale activiteiten waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten.

Steeds minder jongeren gaan naar de kerk of noemen zichzelf gelovig. Waar de kerk vroeger een plek was waar christelijke jongeren samenkwamen en elkaar ontmoetten, hebben ze hier nu andere plekken voor. Uit een enquête die ik heb afgenomen onder 300 christelijke jongeren tussen de 18 en 30 jaar blijkt dat 37% geen vaste groep heeft met wie ze kunnen optrekken in hun geloof, terwijl 96% aangeeft hier wel behoefte aan te hebben. Dit komt onder andere doordat ze zich met leeftijdsgenoten sneller ontwikkelen in hun geloof.

 

Het christelijke jongerenplatform Move Community bereikt maandelijks 400.000 jongeren en wil hen verbinden aan bestaande christelijke gemeenschappen. Gedurende vijf maanden heb ik dit probleem verder onderzocht en de online hub ontwikkeld. 

Resultaat

De online hub

Lokale activiteiten vindbaar via
een kaart

Er zijn veel lokale jongerenactiviteiten verspreid door heel Nederland, maar volgens de jongeren zijn deze vaak moeilijk vindbaar. Om dit probleem op te lossen, heb ik een kaart ontwikkeld met daarop alle activiteiten. Ik wil het bestaande bereik van Move gebruiken om jongeren naar deze site te leiden, zodat zij eenvoudig toegang krijgen tot de activiteiten die aan hun behoeften voldoen.

Een informatiegericht ontwerp

Jongeren willen zich snel kunnen oriënteren op een activiteit. Daarom heb ik op de kaart direct het ‘type’ activiteit weergegeven. Wanneer je op een activiteit klikt, verschijnt de belangrijkste informatie. Uit de gebruikerstesten bleek dat jongeren hierdoor snel een gerichte keuze kunnen maken, zonder dat ze zich verder hoeven in te lezen op de pagina.

Laagdrempelig contact opnemen

Voor individuele jongeren kan het een drempel zijn om alleen naar een activiteit te gaan. Om deze drempel te verlagen, kunnen zij vooraf contact opnemen met de initiatiefnemer of een deelnemer. Dit kan bijvoorbeeld door een Instagram-gebruikersnaam achter te laten, waarna er contact wordt opgenomen. Uit de gebruikerstesten bleek dat deze opties de drempel inderdaad verlagen.

De servicecomponenten in kaart middels een service blueprint

Om alle service- en communicatieprocessen in kaart te brengen, heb ik een service blueprint ontwikkeld. Dit gaf in het implementatieplan en -advies een realistisch beeld van de vereisten om de online hub te realiseren. De blueprint is tot stand gekomen door middel van verschillende sessies met stakeholders en biedt inzicht in bijvoorbeeld de achterliggende communicatie met de jongereninitiatieven.

Het proces

Kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeken onder gelovige jongeren

In dit project heb ik twee doelgroepen gedefinieerd: christelijke jongeren en lokale initiatieven. Door verschillende kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden toe te passen, heb ik onderzocht welke rol activiteiten spelen in de geloofsbeleving van jongeren en waarom christelijke organisaties met jongerenactiviteiten er nog niet voldoende in slagen om jongeren te verbinden.

Jongeren willen zich verder ontwikkelen in hun geloof, maar gaven aan dat ze dit niet alleen kunnen. Tijdens een affinity mapping-sessie ontdekte ik dat jongeren eerst een ‘sociale bedding’ nodig hebben, een groep gelovige leeftijdsgenoten om hen heen. 37% van de ondervraagden had deze nog niet. Op basis van deze inzichten heb ik twee persona’s en een experience map ontwikkeld.

De experience map laat zien hoe de sociale bedding van de secundaire doelgroep tot stand is gekomen en welke drempels zij daarbij tegenkwamen. Dit is relevant voor de primaire doelgroep, omdat zij nu aan het begin van dezelfde reis staan. Alle inzichten die zijn opgehaald tijdens de eerste fase van het Double Diamond-model zijn verwerkt in vier belangrijke ‘key insights’.

Een affinity mapping werksessie met inzichten
vanuit de doelgroep ‘jongeren’.

Een digitale affinity mapping werksessie met inzichten vanuit de doelgroep organisaties.

Gebruikersonderzoek

Key insights uit de
verschillende onderzoeken

69%

Van de ondervraagde jongeren gaf aan dat kerk, kring of community de perfecte manier voor geloofsverdieping is.

Organisaties die deze plekken bieden willen duidelijke verwachtingen geven om zo jongeren te werven en te overtuigen om zich aan te melden, maar de meeste jongeren komen pas nadat ze via kennissen, vrienden of familie over het evenement hebben gehoord.

37%

Van de ondervraagde jongeren gaf aan geen goede vaste groep te hebben waarmee ze optrekken in het geloof.

Individuele christelijke jongeren willen een veilige en vertrouwde plek waar ze over het geloof kunnen praten, omdat dit vriendschappen en geloofsgroei opbouwt, maar ze ervaren hier niet altijd de perfecte match.

96%

Van de ondervraagde jongeren gaf aan anderen nodig te hebben om te groeien in hun geloof.

Individuele christelijke jongeren zoeken naar goede en hechte relaties, omdat ze zich in een seculiere wereld alleen voelen in hun geloof en vriendschappen hun geloof versterken, maar ze missen door gebrek aan connecties en kennis vaak de aansluiting met plekken waar christelijke jongeren samenkomen in hun omgeving.

54%

Van de ondervraagde jongeren gaf aan christelijke activiteiten maar één keer per maand of minder te bezoeken.

Organisaties willen nieuwe jongeren werven voor hun activiteiten, maar individuele jongeren ervaren een hoge drempel doordat ze deze stap ‘alleen’ moeten zetten.

De theorie

Piramide van Maslow

Als jongeren meer willen leren over het geloof hebben ze hier andere jongeren voor nodig, de ‘sociale bedding’.

B. J. Fogg model

De motivatie is hoog, maar het doelgedrag is lastig. Door het doelgedrag makkelijker te maken zullen jongeren sneller de ‘sociale bedding’ vinden.

De nieuwe ontwerpuitdaging

Jongeren faciliteren in de stap naar offline geloofsgemeenschappen

Op basis van de affinity mapping-sessie en de key insights zijn er vijf beloften aan de doelgroep geïdentificeerd. Dit zijn waarden die de doelgroep momenteel mist bij het zoeken naar lokale geloofsgemeenschappen en dienen als ontwerpkaders van het product.

  • Vindbaarheid: De doelgroep kan hier gemakkelijk een geloofsgemeenschap vinden.
  • Laagdrempelig: Het verlaagt de drempels en faciliteert de doelgroep om de plek te vinden die bij hen past, zodat ze daar op een prettige manier terechtkomen.
  • Persoonlijk: De informatie is relevant voor ieder individu, ongeacht woonplaats of gender.
  • Kwaliteit: Er is heel veel aanbod. De doelgroep wil door de bomen het bos kunnen zien. We zoeken dus naar kwalitatief aanbod.
  • Commitment: Het leidt je naar gemeenschappen waar mensen gecommitteerd zijn, zodat je duurzame contacten kunt leggen.

Hoe kunnen we lokale jongereninitiatieven beter vindbaar maken en de drempel verlagen voor jongeren om hierheen te gaan? Deze ontwerpuitdaging stond centraal in de tweede diamant. Mijn focus lag op het ontwikkelen van een oplossingsrichting die laagdrempelig is, persoonlijk aanvoelt en de doelgroep in contact brengt met goed en relevant aanbod. Deze drie aspecten bieden de meeste waarde voor de doelgroep.

Het concept

Een online hub waar christelijke jongerenactiviteiten vindbaar zijn

Na verschillende creatieve sessies heb ik besloten om een ‘online hub’ te ontwikkelen: een kaart met alle locaties van activiteiten. In dit hub kunnen jongeren laagdrempelig in contact komen met de organisatoren om een afspraak te maken.

Gebruikerstesten

Zorgen weghalen en
verwachtingen waarmaken.

Na een aantal schetsen heb ik een interactief mid-fidelity wireframe ontwikkeld, dat is getest met eindgebruikers. Ik heb hen de opdracht gegeven om te achterhalen hoe laat een activiteit bij hen in de buurt begint. De inzichten die hieruit voortkwamen, zijn verwerkt in user stories en in een user story map, wat mij in staat heeft gesteld gerichte verbeteringen door te voeren.

User story: Als gebruiker wil ik weten wat voor soort activiteiten ik zie op de kaart zodat ik bewust een keuze kan maken welke activiteit ik wel of niet selecteer.

Oplossing: Op de kaart is de naam van de activiteit ‘secundair’ gemaakt en het ‘type’ activiteit centraal gesteld.

User story: Als gebruiker wil ik weten wat er gebeurt als ik een handeling uitvoer zodat ik niet ‘verrast’ wordt.

Oplossing: Duidelijke UX-copy bij elke handeling, zodat gebruikers weten wat er gebeurt wanneer ze een actie uitvoeren.

User story: Als een gebruiker wil ik op kerkstroming kunnen filteren, zodat ik geen activiteiten krijg te zien die minder goed bij mij passen.

Oplossing: Een simpele slider waarin je kan selecteren hoe hoog de handen bij jou in de kerk zijn (behoudende kerken versus progressieve kerken).

User story: Als een nieuwe gebruiker wil ik een gevoel krijgen van de activiteit waarop ik snel kan overwegen of ik hierheen ga.

Oplossing: Een bottom-sheet zorgt voor duidelijke en snelle toegang tot de belangrijkste informatie, voldoende voor een eerste keuzemoment, zo blijkt uit de gebruikerstesten.

Atomic design system

Een atomic design system voor het snel doorontwikkelen van het prototype

Het mid-fidelity prototype heb ik opgebouwd middels een klein zelf ontwikkeld ‘atomic design system’. Dit stelt mij en het team in staat om snel te itereren op het prototype.

Conclusie

Impact versus return on investment

De laatste gebruikerstests toonden aan dat jongeren de online hub als een laagdrempelige manier ervaren om in contact te komen met activiteiten. Om ook de ‘feasibility’ en ‘viability’ in kaart te brengen, heb ik een service blueprint ontwikkeld en een business model canvas ingevuld.

Met de kennis die ik heb opgedaan uit de gebruikerstesten, het business model canvas en een aanvullend gesprek met een ontwikkelaar, heb ik de opdrachtgever geadviseerd om dit concept verder te ontwikkelen via een MVP en af te zien van het idee van een landkaart. Door terug te gaan naar de kern van het concept worden directe hoge kosten en technische uitdagingen bij het maken van een landkaart voorkomen.

Kees Streefkerk - 2024