De belangstelling voor kunstmatige intelligentie laat zien dat nieuwe technologieƫn steeds meer invloed zullen hebben op onze levens. Of het nu gaat om het verbeteren van onze levensstandaard, het veranderen van ons gedrag, het efficiƫnter laten functioneren van steden, of het samenvoegen van de digitale en fysieke wereld: nieuwe technologieƫn bieden veel nieuwe kansen om iets te ontwerpen wat ons leven aanvult of beter maakt. In deze case studie laat ik het proces zien van onderzoek naar innovatieve ideeƫn naar een concrete en haalbare toepassing.
De Eenhoorn is een koffie- en theeproducent gevestigd in Kampen. Het bedrijf is zowel een producent als handelsorganisatie en biedt fysieke producten, rondleidingen en proeverijen aan. De huidige theestraat is onderdeel van de rondleiding, evenals de koffie- en tabaksstraat. De theestraat probeert een beleving te creƫren waarbij de zintuigen worden geprikkeld, maar resoneert niet met de intentie om het verhaal van grondstof tot eindproduct te delen met hun klanten. Het bedrijf wil de ervaring verbeteren met nieuwe technologieƫn om het verhaal van thee van grondstof tot eindproduct te delen en zoekt daarbij een manier om deze technologieƫn toe te passen in de rondleiding.
Hoe kunnen we zorgen dat bezoekers van de theestraat van De Eenhoorn – met behulp van interactieve technologieĆ«n – het verhaal van thee beleven?
De probleemstelling
De doelstelling van deze casus is om nieuwe interactieve technologieƫn te implementeren in de theestraat zodat bezoekers een unieke en verbeterde ervaring van thee kunnen beleven. Hierbij is de eerste stap om het onderzoeken welke technologieƫn de meeste potentie hebben voor deze specifieke situatie. Dit brengt meer focus tijdens het ideaten. Om dit te bereiken, zijn er drie vragen opgesteld:
1
Welke nieuwe technologieƫn zijn er beschikbaar en welke zijn relevant voor de casus?
Ā 2
Wat zijn de mogelijkheden die deze technologieƫn bieden?
Ā 3
Wat zijn de mogelijkheden als we specifiek naar onze casus kijken?
Om deze vragen te beantwoorden zijn de volgende stappen ondernomen:
Om ideeĆ«n te evalueren en selecteren, is het belangrijk om eerst de “wat”Ā vraagĀ te beantwoorden, dit biedt inzicht in de algemene inhoud van de technologieĆ«n en maakt het mogelijk om de technologie te vergelijken met de ontwerpvraag.
De ontwerpvraag specificeert dat de bezoekers van de theestraat het verhaal van thee moeten ervaren. Hieruit kun je de volgende kader stellen:
Om de technologieën die gefilterd zijn uit de vorige stap verder te onderzoeken zijn de bronnen verder doorgenomen. Hiermee wil ik inzicht krijgen op de mogelijkheden, hoe de technologieën werken en hoe het toegepast kan worden. Dit geeft dieper inzicht en identificeert eventuele beperkingen of uitdagingen. Alle inzichten, de werking en de mogelijkheden/ kansen binnen de casus zijn omschreven. Hiernaast is er per technologie een scetch note gemaakt wat de mogelijkheden en belangrijkste principes visueel maakt, dit dient als input voor de ideate fase.
Na het verzamelen van informatie over de modellen, principes en voorbeelden van de big idea’s, is het verder nagedacht over mogelijke concrete combinaties en toepassingen van de technologieĆ«n. Het uiteindelijke concept moest minimaal twee technologieĆ«n bevatten om aan verschillende eisen en principes te voldoen. Daarom zijn er per principe verschillende ideeĆ«n bedacht met behulp van morphological charts. Hierin zijn de meest veelbelovende ideeĆ«n geselecteerd door middel van dot-voting.
De ontwerpvraag voor de casus kan worden opgedeeld in drie belangrijke aspecten:
Integratie in het authentieke pand: Hierbij moet de technologie goed passen binnen de interieur van het pand en zich niet opdringend gedragen. Dit kan bereikt worden door informatie te presenteren via elementen die al aanwezig zijn in het pand.
Beleving van het verhaal: De informatie moet beleefd kunnen worden, waardoor combinaties met mixed reality, hologrammen of interactieve video’s geschikt zijn.
Begrijpelijkheid van de informatie: Het is niet voldoende om alleen visuele informatie te presenteren, het is belangrijk dat de informatie ook begrepen wordt. Hiervoor passen concepten zoals ambient intelligence en autonomous things goed.Ā Sensoren kunnen bijvoorbeeld meten waar je naar kijkt en hier info over geven of meeluisteren in het gesprek wat je hebt met de groep die de rondleiding volgt.
Het theeportaal is een nieuwe unieke beleving in de theestraat van de Eenhoorn! Het zorgt ervoor dat het productieproces van de thee zich direct buiten de Eenhoorn afspeelt. Door ramen te plaatsen met een realistisch hologramscherm erachter lijkt het net alsof de theeplantages en boerderijen buiten de Eenhoorn staan. Een nieuwe beleving waarbij je ervaart hoe de thee wordt geplukt op de theeplantages, gedroogd en vervoerd. De ramen zelf zien er normaal uit en passen volledig binnen de stijl van het authentieke pand van de Eenhoorn. De beleving vraagt geen aandacht, en pas als je dichterbij komt hoor en zie je wat er buiten gebeurt.
Ā
Als de deelnemers van de rondleiding de ramen hebben gevonden, krijgen ze automatisch meer informatie over de dingen die ze zien. Slimme sensoren volgen hun blikken en gesprekken, en op basis daarvan geeft een getrainde AI met een spraakmodel informatie over wat ze zien of antwoord op hun vragen. Zo krijgen de deelnemers niet alleen het proces van thee te zien, maar ook de juiste informatie die aansluit op hun vragen.
Om de technologieƫn op de juiste manier toe te passen is het concept getoetst aan de verschillende bijbehorende ontwerpprincipes.
Om het raam Ʃcht te laten lijken wordt er gebruik gemaakt van mixed reality.
Als iemand die de creatieve sector vind ik het als ontwerper belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen mijn vakgebied. De ontwikkelingen gaan snel en nieuwe programma’s en technologieĆ«n bieden niet alleen aanvullende mogelijkheden voor de ontwerpen die ik kan creĆ«ren, maar kunnen ook mijn manier van werken verbeteren. Ik richt mij daarbij altijd op de toepassingsmogelijkheden en kansen die binnen deze technologieĆ«n liggen om zo innovatieve ideeĆ«n en concepten te ontwikkelen voor klanten. Hierbij houd altijd rekening met de ethische aspecten en de impact op de eindgebruikers, je wilt ongewenste gevolgen voorkomen in een ontwerp, hiervoor probeer ik niet alleen kennis op te doen over de technologie maar ook te kijken naar de reacties en waarden van mensen en mijn eindgebruikers.Ā